czwartek, września 27, 2012

Syndrom Kawaii

Jak wszyscy wiemy spora część Japończyków ubóstwia wszystko to co śliczne, słodkie i milutkie. Wszystko co jest słodziutkie i urocze nazywają 'kawaii' i te właśnie słodkie rzeczy stały się bardzo dużą częścią ich codziennego życia. Słodkość stała się ich stylem życia, słodkość jest w Japońskiej rozrywce,ubraniach,,jedzeniu,zabawkach, wyglądzie a i nawet w zachowaniu. Bycie kawaii jest o wiele ważniejsze dla nastolatek niż bycie sexy. Bycie słodką dziewczyną/kobietą jest dla Japonek równie ważne co bycie seksowoną i sensualną dla kobiet i dziewczyn z zachodu...
Kobiety i dziewczyny które starają się być kawaii mówią piskliwym, dziecinnym głosem (tak jak słyszymy w różnych anime) i śmiejąc się rozkosznie niczym dziecko.

Nie które nastolatki trochę ten styl ponosi i chcą być kawaii tylko po to żeby zwracać na siebie uwagę innych. Te dziewczyny nazywa się 'burikko', co oznacza oszukiwane dziecko w sensie dosłownym..
Burikko są bardzo dziewczęce i ubierają się zazwyczaj tylko na różowo. Burikko dziewczęta można znaleźć przede wszystkim w Japonii ale też na Taiwanie.

Kobietą która nadała początek stylowi burikko jest piosenkarka jpop'u, Matsuda Seiko które prawdziwe imię to Noriko Komachi.
Mężczyźni szaleli za Matsudą Seiko, pociągał ich dziecięcy i niewinny wygląd piosenkarki co sprawiło że stała się idolką wielu. Fenomen piosenkarki nie uszedł obojętnie nastolatkom i kobietą oczywiście, i zaczęły naśladować styl MS aby zwrócić uwagę chłopaków na siebie.
^^ Matsuda Seiko

Jakiś czas temu był też magazyn hentai zwany 'Manga Burikko' który był wydawany w latach 1983-1986. Magazyn był mieszanką komiksów i artykułów bishojo i lolita.
^ Manga Burikko

Jest też inny, siostrzany styl burikko, 'kawaiiko' który w dosłownych tłumaczeniu oznacza słodkie dziecko. Styl ten jest o wiele gorszy od burikko. Dziewczyny kawaiiko są uważane za bardzo irytujące i bycie kawaii jest ich najważniejszym priorytetem w życiu. Kawaiiko mówią o sobie w trzeciej osobie. Duża część tych dziewczyn marzy o karierze piosenkarskiej co wcale nie jest nie możliwe bo bycie ekstra kawaii w branży rozrywkowej w Japonii opłaca się i dużo z tych dziewczyn się wybija.

Kult kawaii nie rozpoczął się tak późna jak może się wydawać, prawda jest taka że Japończycy już mieli zamiłowanie do słodkich rzeczy kilka set lat temu w periodzie zwanym Edo (1603 do 1868). Netsuke które były bardzo popluarne w średniowiecznej Japonii to małe figurki 17'tego wieku. Przyczepiano je sobie do szat i trzymano w nich różne rzeczy takie jak tobak, czy monety. Zazwyczaj przedstawiały one różne trolle, zwierzęta czy też bożki które były uważane za słodkie w tamtych czasach.
 ^Netsuke w kształcie psa

Hello Kitty przyczyniła się do zwiększenia natężenia kawaii w 70'ątych latach. Hello Kitty odniosła taki sukces że ma ona duże znaczenie i jest bardzo popularna we  wszystkich Azjatyckich krajach.
Hello Kitty jest firmy Sanrio i sama ta firma ma na swoim koncie dużo innych rysunkowych postaci które odniosły sukces jak i w Azji tak i w USA i Europie.
^Postacie Sanrio z Hello Kitty na przodzie

Na początku były to przede wszystkim dziewczyny w wieku 15-18 lat które praktykowały styl kawaii, ale jak wiem gorączka słodkości i śliczności opanowała cały kraj.
Dużo zachodnich krajów zaraziło się syndromem kawaii, ale i tak to pikuś w porównaniu do gorączki milutkości w Japonii!
Kawaii jedzenie!
Kawaii kibelki!
W Japonii wszystko jest kawaii! xD




2 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Dzięki! Cieszę się że się podobał C: Ja sama nigdy wcześniej nie słyszałam o syndromie kawaii (to znaczy wiem że w Japonii jest kult milutki rzeczy, ale żeby był on nazywany syndromem to nie wiedziałam), ani o kawaiiko i burikko, więc postanowiłam napisać o tym tutaj :3

      Usuń